De laatste dagen in Wakatobi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Wakatobi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Wakatobi

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

26 Mei 2011 | Indonesië, Batavia

Afgelopen week heb ik het erg druk gehad met zowel het onderzoek als met het organiseren van de clean- up.

Vrijdag na het kantoor ben ik s’ avonds naar Sintesa gegaan. Daar hebben Ndrey en ik tot laat in de avond nog een powerpoint presentatie gemaakt voor de socialisatie van de clean- up die we zaterdag hebben gehouden. Zaterdagochtend zijn we naar de hoofden van Waha beach en naar een kantoor van de regering om over onze plannen te vertellen van de clean- up en ze de brieven gegeven.

Met Ndrey heb ik de presentatie geoefend. We deden het zo dat ik in het engels presenteerde en Ndrey legde uit wat ik zei in het Indonesisch. Daarna hebben we onze powerpointpresentatie bij Waha beach gegeven bij de informatiebalie van COREMAP (overheidorganisatie die staat ook voor duurzame visserij en bescherming van de oceaan). In het begin regende het hard, waardoor er bijna niemand aanwezig was, maar uiteindelijk kwamen er steeds meer mensen. Na de presentatie hebben we snoepjes uitgedeeld aan de kinderen en gevraagd of iedereen de dag erna wilt helpen met de clean- up. Ik vond het erg succesvol, aangezien ik niet verwacht had dat er toch zo veel mensen zouden komen.

Hierna zijn we naar Umi en Aci’s hutje gegaan aan het strand. Mijn pakketje van Luuk is eindelijk aangekomen (na een dikke maand). Bij Waha heb ik de snoep uitgedeeld, iedereen vond de drop uit Nederland lekker:D De dag erna stonden er zelfs weer kinderen voor de deur om de dropjes te proeven.

Zondagochtend om 7 uur gingen Ndrey en ik naar ons verzamelpunt voor de clean-up waar helaas nog niemand aanwezig was… Ondertussen kwamen er een paar kinderen die ons hielpen met de clean- up. Gelukkig kwamen er opeens ongeveer 15 mensen die de regering heeft gestuurd inclusief een afvalwagen. Buiten dat, viel de opkomst erg tegen, ik denk dat in totaal maar 10 tot 15 kinderen mee hielpen. Mensen keken gewoon droog naar ons, er was niet een volwassene van Waha die hielp! Slecht twee mensen die misschien een flesje opraapte maar zich verder niet bewogen. Zelfs Umi, Aci, Naga of een van de vele anderen van onze vrienden (en familie van Ndrey) die ons niet hebben geholpen met het afval opruimen… We waren erg teleurgesteld… We hebben een paar uur afval verzamelt en daarna was ik zooo vies dat ik de voor een lange tijd de zee in ben gesprongen haha. Ndrey denkt als extra reden dat de lokale mensen niet met de mensen van de regering willen samen werken en ze daarom niet mee hielpen. Het boeit ze niks dat ze midden tussen al het afval leven en dit was voor mij toch wel erg teleurstellend… Ik hoop dat de brief die momenteel naar Mr. Hugua onderweg is wat meer oplevert. Ik heb hem gevraagd of ze kunnen zorgen voor een goede regeling (zoals vuilnisbakken, afvalwagens volgens een schema) en meer socialisatie naar de lokale mensen toe.

Ik ben die dag nog gaan snorkelen en ik heb toen gelijk weer een paar meter lange visdraad die rondom koraal verstrengeld zat los gemaakt en uit het water genomen. Hier blijf je opruimen… Daarna heb ik weer met de kinderen gevoetbald en ben ik mee gegaan met Naga en het vissersbootje voor ‘wedstrijdje’ wie het snelste is tegen 2 andere vissers. In de avond hebben we gezellig gerelaxt aan het water en ik ben toen met Ndrey weer bij Umi en Aci blijven slapen.

Maandagochtend ben ik naar het kantoor gegaan. Ik heb nog interviewantwoorden die ik van het Nationale Park terug kreeg met Uyun vertaald. Verder heb ik met de WWF-TNC collega’s samen gezeten om mijn onderzoek te bespreken.
In de namiddag heb ik mijn vrienden allemaal uitgenodigd om een afscheidsdrankje te doen bij Patuno resort. Hier hebben we tot laat in de avond gezeten. Het was erg gezellig.
Dinsdag ben ik in de ochtend naar het kantoor gegaan en heb van mijn TNC en WWF collega’s afscheid genomen. Ndrey en ik zijn toen naar de Bajau wijk gegaan, hier is een winkeltje waar afval wordt gerecycled tot leuke spulletjes. Zo maakt Juffny de eigenaresse, bijvoorbeeld van koffiezakjes een draagtas, van kokosnoot glazen en kommetjes en van plastic mooie vaasjes. Hier heb ik nog mooie dingetjes uitgezocht en ook een paar schelpenkettingen. Juffny doet dit meer als hobby, maar ze was zo blij met mijn komst dat ik verschillende dingen gratis kreeg. Ik had niet verwacht dat ik in Wakatobi zou slagen voor souvenirtjes;) Erna ben ik met Ndrey naar Waha beach gegaan en heb van verschillende mensen afscheid genomen. Ik heb nog een ‘familiefoto’ met Aci, Umy, en baby Amy gemaakt. Deze wil ik hun ook opsturen als ik in Nederland ben. In de avond heb ik afscheid genomen van nog wat vrienden zoals Adeh en man, baby Diva en Onni. Erna heb ik me thuis nog moeten verkleden van ‘mama’. Ze wilden namelijk nog een foto met mij in traditionele Wakatobi kleren haha…

Woensdagochtend, ik keek er erg tegenop om mijn tas in te pakken… Er kwam een taxi en met het hele gezin waar ik bij woon gingen we naar Sintesa toe. Hier heb ik nog afscheid genomen van Tati, Chiwan, Gusry, Pak Njong en Darmin. Ndrey is bij ons in de taxi gekomen en we zijn toen naar Waha beach gegaan om daar van verschillende vrienden afscheid te nemen. Bij het vliegveld aangekomen kwam een busje met de rest van vrienden van Waha beach aanrijden. In totaal met 25 man (inclusief kinderen) kwamen ze me uitzwaaien op het vliegveld… Echt geweldig!! Ik vond het heel erg om afscheid van ze te nemen… Om 9 uur was ik op het vliegveld en het vliegtuig vertrok pas om half 1, maar het was erg gezellig op de luchthaven met iedereen.

Na een tussenlanding in Bau- Bau en Makassar, ben ik om 19.00 uur in Bali aangekomen. Hier werd ik opgehaald door iemand van het hotel. Ik ben vroeg gaan slapen.
Vandaag ga ik (als het goed weer is) van het strand genieten en straks zal ik Angga zien! Hij belde me al meteen of ik goed was aangekomen.

Zo, geniet van de foto’s van mijn laatste dagen in Wakatobi.

Sampai jumpa!

• 26 Mei 2011 - 15:28

Karin:

Hadie Daniëlle,

Jouw aanpak met de powerpoint presentatie was een goede opgezet, Ndrey zorgde voor de vertaling, perfect. Geweldig om zo te kunnen samenwerken! Jullie hebben toch resultaat gehad, ook al vond jij de opkomst wat tegenvallen. Ik vind ca. 15 kinderen al een heleboel en zo'n clean up heeft zeker indruk gemaakt op de kids, deze actie zal hun nog lang heugen. Als de locale overheid een beetje meedenkt met jouw voorstel kan er best iets moois uit groeien. De eilandbewoners moeten nog even over de streep gehaald worden, zij moeten de voordelen nog eerst zelf ervaren! Ik vind jouw actie TOP!
    Op de valreep is het pakketje nog aangekomen op Wangi Wangi. Het zou eigenlijk maar 10 werkdagen onder weg zijn, maar ja, met zoveel eilanden duurt het natuurlijk een dagje langer. Ik ben blij dat jij de dropjes nog zelf kon uitdelen.
    De Indonesische kleding staat jou prima. Het valt mij nu pas echt op dat jij op de meeste foto's meestal de grootste in het gezelschap bent. Jij voelt je wel als één van hun. Zij hebben jouw aanwezigheid ook erg gewaardeerd. Niet voor niets zijn er zovelen naar het vliegveld gekomen, geweldig toch om zo afscheid te mogen nemen. Toch was het voor jou en jouw directe vriendinnen en vrienden, zeker niet gemakkelijk!!
    Geniet nog van de laatste, verdiende, vakantiedagen op Bali. Tot volgende week.
    Groeten ook van Geert en Luuk.

• 27 Mei 2011 - 16:28

Liesbeth En Opa :

Hoi danielle
    Wat alweer geweldig leuke foto s. Opa keek zijn oogjes uit en zei dirkt . zo n mensen gaat danielle nog zeker missen . Hij vond het erg leuk om je wwer op defoto s te zien .
    Je ziet er goed en ontspannen uit.
    We zijn alle blij als je weer heelhuids terug komt.en niet tevergeten met heel wat levenservaring w
    aar je nog altijd met plezier naar terug kan kijke
    Geniet er nog maar van.
    Tot niet te geloven Woensdag. ...........

Groetjes,kusjes van ons alle uit het groene nederweert. doeiiiiiiii

n.

• 28 Mei 2011 - 16:05

Anke Verlinden:

Hoi Danielle,

wat leuk dat je het zo fijn hebt gehad. Voor wat die clean up betreft: het allerbelangrijkste is juist dat er kinderen op kwamen dagen, die zijn de toekomst en zijn nog niet belast met allerlei zaken die in het verleden zijn voorgevallen zoals hun ouders daar wel mee zitten. Een ding moet je goed onthouden: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst en dat geldt zeker voor zoiets als natuurbehoud.

Een hele goede terugreis wens ik je toe!
    Anke

• 29 Mei 2011 - 03:47

Marieke Eskes:

Hoi Danielle. Leuk om je verhalen te lezen. Ik ben heel benieuwd nu naar wakatobi. Hoewel ik het ook wel heel leuk hier vind in Kendari moet ik zeggen. Ook wel weer lastig om hier weg te moeten gaan. heb jij ook in Kendari gezeten? Ndrey zegt van wel?!
    Grappig om te horen over je clean-up. Ik heb zelf bij de gemeente Wageningen aan een 'afvalproject' meegewerkt. Dus ik ben extra benieuwd wat ik zal aantreffen op wakatobi. Jammer dat het allemaal zo moeizaam ging, maar dat lag in ieder geval niet aan jouw inzet.
    Heel veel plezier nog op bali!
    Groetjes,
    Marieke

• 29 Mei 2011 - 10:12

Pappa:

Hallo WWF er,

Na lange tijd is er weer internetverbinding, en kan ik je interessante reisverslagen en photo s lezen en bekijken. Zo te zien op de photo s heb je daar op Wakatobi wel een hele grote vriendenkring opgebouwd, en heel veel nieuwe ervaring opgedaan. Leuk om dat allemaal mee te maken, en zelf met eigen ogen te ontdekken hoe de flora en fauna die heel vaak endemisch is zich daar op de Indonesische archipel zo reikelijk manifesteert. Een reikelijke ervaring om dat te mogen ervaren en meemaken. Je zult ook wel veel nieuwe WWF vrienden hebben gemaakt daar op het WWF kantoor in Wakatobi. Volgens mij is de clean up day toch nog wel een succes geworden. De mensen maar vooral ook de kinderen die hebben meegedaan zijn heel belangrijk in dit opzicht. Zij zijn de nieuwe generatie op Wakatobi en moeten het daar straks gaan doen, en daar zullen best Natuurbeschermers bij zitten en toekomstige bestuurders: De clean up day is dus toch geslaagd te noemen. Ik ben trots op je dat je het zo ver hebt gebracht, en dat je een groene opleiding hebt gekozen. Groen doet leven, en een leven zonder groen en zonder natuur is onleefbaar, en ben daarom heel blij dat jij daar voor hebt gekozen, en je daar zo voor inzet en daar uiteindelijk in bent verder gegaan. Groen is uiteindelijk de toekomst voor het voortbestaan van onze planeet, dus ook voor de mensen op Wakatobi. Ik denk dat jij nog wel lang in hun herrinering zult blijven, en als daar de mensen bewuster met hun leefomgeving omgaan weet ik zeker dat ze denken: Oh ja, dat hebben we mede te danken aan WWF er en Marine- ecoloog Danielle uit het verre Holland. Ik ben erg trots op je, en wens je nog hele mooie en fijne dagen toe op Bali, en een goede reis terug naar Nederland. Take care.

Pappa.

• 13 Juni 2011 - 03:22

Ndrey:

nice story. We miss you here! Come back! hahaha crazy girl

• 29 Maart 2012 - 16:06

Indonesia Alumni :

We hope you enjoyed your time in Indonesia!

Please find us on Facebook: "Indonesia Alumni Network Nederland"

Salam,

I.A.N.N.