Hoga islands, rifhaaien & clean- up bij Waha - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu Hoga islands, rifhaaien & clean- up bij Waha - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu

Hoga islands, rifhaaien & clean- up bij Waha

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

20 Mei 2011 | Indonesië, Batavia

Afgelopen weekend ben ik drie nachten naar Hoga islands gegaan. Een prachtig rustig eiland met mooie zee. Het weer zat gelukkig mee, dus ik heb fijn van het strand kunnen genieten en kunnen duiken.

Vrijdag ben ik vertrokken. De trip was nogal een gedoe want de boot ging opeens naar een andere haven terwijl mijn tas al op de boot was en ik nog aan de kant stond. Toen bracht Ndrey me snel naar die andere haven en ben ik maar gauw de boot in gegaan. Het duurde nog anderhalf uur voordat we vetrokken, want we gingen weer naar een andere haven toe in Wangi- Wangi om heel veel spullen in te laden… Ik moest me rustig houden in het bootje, want het was snikheet en propvol met mensen en ingeladen spullen… Toen ik bij het eiland Kaledupa aankwam moest ik overstappen op een ander bootje naar Hoga islands. Bij Hoga zag ik al mooie witte stranden met heel helder water! Ik ben meteen vrijdag middag naar het strand gegaan, en eindelijk in bikini! haha

Ik ben verbleven bij Operation Wallacea. Dit is een soort onderzoeksinstituut (er komen in de zomermaanden veel engelse en Amerikaanse studenten). Ndrey kent mensen van Operation Wallacea, dus ze heeft geregeld dat ik een mooi huisje kreeg aan het water en voor een leukere prijs kon duiken met de manager van Wallacea, Jufry.

De eerste nacht werd ik wakker. Ik hoorde wat op mijn kamer en ik wist bijna 100% zeker dat het een rat was (door het harde gestommel en de geluiden die hij maakte). Ik heb geprobeerd hem weg te lokken met mijn zaklamp (geen stroom ’s nachts in de kamer, dus geen licht) en ik had mijn muziek hard gezet. Maar hij bleef maar bij mijn koekjes eten. Toen ik hem door mij kamer hoorde rennen ben ik mijn bed uit gerend en op blote voeten door het donkere pad naar het strand gegaan. De deur van mijn kamer had ik nog niet eens kunnen sluiten en de laptop stond ook nog aan, maar het boeide me op dat moment niet.. Ik ben ‘s nachts van 4 uur totdat het licht werd op het strand blijven zitten.. Toen ik mensen zag heb ik gevraagd of we konden gaan kijken. En ja hoor het was zeker een rat… De verpakking van de koekjes was zo mooi open geknaagd, dat kunnen hagedissen, andere reptielen of insecten niet en de sporen die hij achter liet leken ook niet bepaald op die van een hagedis…. Nadat ik de kamer gepoetst had en de koekjes en fruit weg had gegooid wilde ik een kat op mijn kamer nemen. Ik heb uiteindelijk een ander huisje gekregen, ook aan het water met wat minder mooi uitzicht maar dat maakte me niet uit. De andere nachten heb ik gelukkig geen rat meer gezien of gehoord. En ik hoop er geen meer te zien de tijd dat ik nog in Indonesië ben!!

Zaterdagmiddag, na de onrust van die nacht ben ik maar fijn naar het strand gegaan en heb ik twee keer gedoken met Juffry. Ik sta er nog steeds versteld van hoeveel ontzettend mooie gekleurde angelfishes, butterflyfishes en nog vele andere soorten hier rond zwemmen. Ik heb weer een mega grote napoleonvis gezien, een schildpad en een grote barracuda. Net als de vissen, was het koraal ook heel mooi, vooral bij het heel ondiepe water (rond 5 meter) waren de kleuren prachtig, en de lichtinval van bovenaf maakte het nog mooier. Een naam van de locaties waar we gingen duiken heet dan ook coral garden. Hier was het werkelijk prachtig!
Ook zondag ben ik nog drie keer gaan duiken en heb ik heerlijk tijdens de pauzes van de mooie witte stranden kunnen genieten.

De terugweg van Hoga naar Wangi- Wangi maandagochtend was heel grappig. Ik moest op zee (bij Kaledupa) overstappen op een ander bootje. Toen ik daar op ging, was er nergens plaats behalve op het dek tussen allemaal mannen, kippen en brommers. Ik moest zo erg lachen. Maar ik vond het leuk om buiten te zitten en te genieten van de zee waar al vroeg veel bajau mensen het water opgingen om te vissen. De zonsopkomst was ook heel mooi.

Even tussendoor: Ik heb de traditionele herbal nog altijd op mijn benen gebruikt en de ontstekingen zijn nu over gelukkig!

Maandag na het kantoor ben ik naar Waha beach gegaan. Dinsdag ben ik weer drie keer met Dan (de marine bioloog), hij wist plaatsen waar ik evt. haaien kon zien want dit wilde ik graag. Ik heb dan ook 4 haaien gezien van ongeveer een meter lengte!! Het waren rifhaaien en ik zag ze op een diepte van ongeveer 40 meter. Eindelijk!! Ik was zo blij, echt super cool!
Maandagavond en dinsdagavond ben ik weer bij Umi en Aci blijven slapen in het hutje aan Waha . Het was erg leuk! Het zijn zo een lieve mensen en zijn net als familie voor me. Ik ga ze ook erg missen Ndrey was er niet bij, maar we hebben ons toch goed verstaanbaar kunnen maken met het woordenboekje dat ik had mee genomen.

Woensdag en donderdag ben ik nog druk bezig geweest om mijn laatste data te verzamelen voor mijn onderzoek. Dit heb ik gedaan aan de hand van een interview met het nationale park, WWF, TNC en de afdeling visserij van de lokale regering.
Donderdagmiddag zijn Ndrey en ik naar Waha gegaan. We hoopten Aci en Naga met een koe te zien die gehaald werd (uit Bau- Bau) voor een bruiloft van familie van hun in juni. Het grappige was dat de koe met een grote boot overkwam, maar doordat de boot niet de haven in kon (te ondiep), moest de koe de zee in en een stuk naar de haven zwemmen. Naga en Aci gingen de koe met een truck halen bij de haven (eerst werd me ook nog verteld dat de koe op hun 2 kleine kano bootjes moest haha). Jammer dat ik deze scene niet heb gezien, ik zou me rot gelachen hebben:D We hebben bij Waha in het hutje gebakken bananen gemaakt (soort chips) en ik heb 2 Indonesische liedjes geleerd en gezongen met iedereen (Umi, Dina, Ndrey, ‘tante’, Uci, Eky, Ina en nog andere kinderen). Het was erg gezellig haha.

Dit weekend wil ik een clean- up organiseren bij waha beach samen met Ndrey. Er willen al verschillende mensen mee helpen. Zaterdag willen we socialisatie houden door te vertellen dat het niet goed is het afval zomaar in zee te gooien en hierbij beeld materiaal te gebruiken. Zondag willen we de clean- up (van het strand en zee) houden. Gister hebben Tati en Ndrey brieven gemaakt (in het Indonesisch) voor o.a. de hoofden van de 3 dorpen in Waha. Toen Ndrey deze brieven had afgeven en het uitlegde, waren ze erg enthousiast en zeiden dat ze de locale mensen gaan vragen om mee te helpen. Iemand van de regering waar ik samen met Ndrey heen ging voor een brief te geven gaf ook al eerlijk toe dat het een minder goed punt van hun is dat er nergens afvalbakken of wagens zijn om het afval op te halen. Er is maar 1 plaats in Waha bv. waar de mensen hun afval heen kunnen brengen (maar Waha bestaat uit 3 dorpen en is groot)…
We hebben gekozen voor een clean- up bij Waha beach, omdat dit een gebied is met veel mooie koralen en vissen, maar er is ook veel vervuiling en er wonen heel veel mensen (eergister nog, ik was fijn in de zee aan het zwemmen toen een kind vlak naast me een dode kip gooide. Heel normaal hier…). De familie aan Waha beach is ook in om ons te helpen en hopelijk nog meer mensen. Ik ben erg benieuwd! Als dit achter de rug is kan ik ook de brief aan Mister Hugua (hoofd van de regering) overhandigen over de vervuiling hier en dat hij maar snel met een oplossing moet komen! De mensen hier weten gewoon niet waar ze hun afval moeten gooien, er zijn geen regels en dus geen vuilnisbakken of wagens om het af te halen! Dus dan komt het vanzelf in de zee terecht…

Mijn laatste weekend zal ik dus in Waha zijn, hier zullen we ook een ‘party’ gaan houden voor mijn afscheid:(

Woensdag 25 mei vlieg ik naar Bali met een tussenstop in Bau- Bau en Makassar. Ik ga de mensen hier ontzettend missen, maar ik kijk uit naar mijn nieuwe avontuur in Bali. Daar zal ik namelijk ook Angga (goede vriend uit Noorwegen) weer zien. 31 mei vlieg ik naar Dusseldorf (via Dubai) en ik ben dan woensdag 1 juni terug!

Maar voor die tijd krijgen jullie zeker nog een update met foto’s van o.a. het komende weekend te zien.

Sampai jumpa!

• 22 Mei 2011 - 09:40

Charlotte:

Heey Danie! Wat een verhalen weer. Ik heb het verhaal van de Rat al van Susan gehoord....echt eng...
    Ik zou dan ook niet rustig kunnen blijven liggen...
    Zo te zien en te lezen heb je heel wat ervaringen op gedaan tijdens deze stage! Het einde is in zicht...we kijken er hier naar uit dat je weer terug bent!! haha
    Geniet nog van je laatste dagen en een goede reis naar bali en naar Limburg!!
    xx Charlotte

• 24 Mei 2011 - 19:47

Anne:

Hoi Daniëlle! Ik kan me de scene met de rat zo goed voorstellen - ik kan me onze muis nog goed herinneren ;-) Geniet van je laatste dagen!! xx Anne

• 27 Mei 2011 - 12:08

Fre: