Onderwaterwereld, traditional market en nog meer.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu Onderwaterwereld, traditional market en nog meer.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu

Onderwaterwereld, traditional market en nog meer..

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

10 April 2011 | Indonesië, Batavia

Tijdens de eerste werkdag ben ik mee gegaan met Sadar (van WWF) naar de Bajau stam. De Bajau zijn zee zigeuners die niet oorspronkelijk van Wakatobi zijn, maar zijn zich hier later komen vestigen. Er worden bij hun in de wijk activiteiten georganiseerd zoals bijeenkomsten, trainings, workshops etc.. met als doel om ze te leren over het belang van de koraalriffen en de vispopulaties. Het Outreach Team (team vanuit WWF en TNC) gaat dan naar de lokale mensen toe zoals de Bajau stam en wilt ze tijdens deze bijeenkomsten bijvoorbeeld uitleggen waarom ze niet in bepaalde gebieden (no-take zones) kunnen vissen en waarom de beschermde gebieden (MPA’s) van belang zijn. Ik mocht bij de bijeenkomst aanwezig zijn. Ik kon helaas niet veel verstaan, maar ik begreep het geheel wel doordat er duidelijke plaatjes gebruikt werden om het aan de Bajau mensen uit te leggen. Om het voor hen niet ingewikkeld te maken, leggen ze bijvoorbeeld uit, dat als mensen dynamiet visserij gebruiken, de riffen kapot gaan en dat de riffen, het ´huis´ is van de vissen. Als de riffen vernield worden, zullen er ook geen vissen meer zijn en dus ook geen voedsel in de toekomst. Door dit te vertellen, laat het Outreach Team ze tot hun eigen conclusie komen en ze kunnen hun mening erover geven en hopelijk dat ze dan meer rekening houden met de mooie koraalriffen hier bij Wakatobi.
Ik vond het interessant om te kijken hoe de mensen reageerden tijdens de bijeenkomst en hoe het team ze probeerde bewust te maken. Ook vond ik het spannend om door de Bajau wijk te lopen. Deze zag er armoedig uit (durfde geen foto’s te maken) en er lag veel afval (zoals een dode schildpad) over de straten, in de open huizen en in de beekjes. Alweer wilden kinderen met me op de foto en ik hoorde veel mensen naar me roepen (ze waren blij:)).

Smiddags ben ik gaan snorkelen bij Waha beach. Met de boot werden Ndrey en ik gebracht door mensen die als familie voor Ndrey zijn. Tijdens het snorkelen zag ik een groep baracuda´s en veel verschillende andere vissen. De mensen in onze boot wilden wedstrijdje doen tegen een andere boot (ook familie van Ndrey), dit was heel grappig. Toen we weer aan de kust waren kwamen allemaal kinderen het water in en liepen met ons mee, ze waren heel blij en er werden alweer veel foto’s gemaakt. Zonsondergang was hier prachtig aan het water. Ik werd uitgenodigd om een keer te slapen bij deze familie. Dat lijkt me wel bijzonder om te doen, want het hutje ligt direct aan de zee en het is speciaal om deze lieve mensen van zo dichtbij mee te mogen maken.

Donderdag op het kantoor waren alle facilitators (die communiceren met de lokale mensen) aanwezig op het kantoor. Ik heb me aan hun voorgesteld en ik heb mijn interviewvragen die ik aan hun wilde stellen voor mijn onderzoek vertaald en voor ze uitgeprint. Ze schrijven de antwoorden op in het Indonesisch en dit wil ik dan weer vertalen en zal ik gebruiken voor mijn afstudeeropdracht.

Doordat het s’ avonds laag water was zijn veel mensen aan de kust gaan zoeken naar zeevruchten om te eten. Ndrey en ik zijn ook gaan zoeken, maar helaas hadden we geen zaklamp bij ons en zagen we niet veel haha. Onze kleren waren helemaal nat en Ndrey was gestoken door een zee-egel. We hadden gelukkig van een groepje die we tegen kwamen een zaklamp geleend, zodat we wat beter konden zien op de terugweg. Toen zag ik pas hoeveel zee- egels er lagen hehe...

De dag erna ben ik na het werk met Ndrey naar Patuno beach gegaan. Dit is een resort aan de zee waar het mooi is om naar zonsondergang te kijken. Ik heb weer nieuwe mensen ontmoet, zoals Seto, Popi en nog anderen. Op de terugweg was het hard aan het regenen en zelfs aan het bliksemen. Ndrey en ik waren bang op de motor door de open gebieden vanwege de bliksem haha. We hadden weer een spannende avond;)

Zaterdag, weekend! Met Tati, Darmin (werkt ook bij Sintesa) en Ndrey zijn we met 2 motors het hele eiland rond gereden. Het was heel mooi! Ik had niet verwacht dat het zo groen zou zijn hier en dacht ook niet dat het eiland zo groot was. Ze hebben me mooie strandjes laten zien, een begraafplaats van de eerste soort keizer en een fossiel van een schip (een heuvel in de vorm van een schip). Aan het eind van de rit zijn we weer naar Patuno beach gegaan om even bij de te komen. Daarna zijn Tati, Chiwau, Ndrey en ik gaan snorkelen (Chiwau werkt ook bij Sintesa). Ik heb een ballonvis gezien, ook verschillende koffervissen, blauwe zeesterren, een zeeslang en drie schildpadden! Een van de schildpadden zag ik opeens toen ik een paar meter onder water zwom. Hij zat te eten aan het rif. Ndrey en ik zagen ook een gestippelde adelaarsrog. Ik wilde dichterbij komen om hem te bewonderen, maar toen zag ik dat hij het op ons gemunt had, haha hij kwam recht op ons af! Zijn vleugels leken precies op een adelaar, zo mooi! Maar we zwommen van schrik heel snel weg en gelukkig schrok hij van ons gespatter en keerde opeens om haha. De hele terugweg naar de kust moest ik lachen met de snorkel in mijn mond. Zo cool!! Met Ndrey maak ik echt alles mee. Het was een geweldige snorkeltrip. Ik kan niet wachten om te gaan duiken…

Vanochtend ben ik met Lia en Agu (zusjes Hardin waar ik bij verblijf) en nichtje Nani om 6.00 naar de ochtendmarkt gegaan. Het zag er allemaal gezellig uit in de kleine straatjes met veel mensen. Ik schrok van de enorme grote vissen, octopussen en krabben die er verkocht werden…

Vandaag hou ik even een rustige dag. Ik heb net met Agu de was gedaan en ben nu fijn in het zonnetje aan het zitten buiten. Er is ook eindelijk zon hier:D

Zo, geniet van de foto’s en geen zorgen over mij. Ze letter hier veel te goed op me;)

Sampai jumpa!


  • 10 April 2011 - 20:55

    Marjo Op Het Veld:

    Ha die Daniëlle,
    Al heel wat onder water gezien. Prachtig. Leuk zo rond het eiland en stoppen op allerlei plekjes. Vooral als je dat met de mensen van daar kunt doen. Die was-foto is ook zo superherkenbaar. Het leuke is dat het allemaal niet uitmaakt en het juist ook leuk is om het een tijdje anders te doen. Straks thuis waardeer je alle apparaten en de douche des te meer. Toevallig deze week een nieuwe wasmachine maar ik heb nog altijd zoiets van: het kan gewoon met een kort programmaatje want in Indonesië werd het ook gewoon schoon met een beetje water of in de rivier. De pasar blijft ook altijd een mooi gezicht. lekker fruit gegeten? Rambutan? Ik weet nog eentje die heel erg stonk. ik geloof sirsak of zoiets? Ook een moskee in de buurt die je vroeg in de nacht wekt? of ligt die wat verderop?
    Dat kippetjes tussen de afwas is ook erg leuk.
    Vandaag bij ons ook zonnig. Naar Valkenburg gefietst met de kids. Geen dieren tegengekomen in het bos... Te veel mensen die erop uit waren. Thuis maar geknuffeld met het konijn en een cavia die nu met goede weer van binnen naar buiten zijn verhuisd.
    Groetjes en veel plezier,
    Marjo

  • 11 April 2011 - 19:26

    Charlotte:

    Heey Danie! Fijn om te lezen dat alles goed gaat en we ons geen zorgen hoeven te maken :P.
    Mooi ook om te zien hoe het daar uitziet in Indonesie, de mensen het landschap.
    Hier is alles goed. De eerste lente dagen zijn alweer voorbij. Van het weekend heb ik zelfs al ge-bbq-d zo'n goed weertje is het hier. Maar vanaf morgen wordt het slechter...
    Veel liefs uit Herten, grx Charlotte

  • 12 April 2011 - 10:20

    Karin:

    Hoi Daniëlle,

    Het moet een speciale ervaring zijn geweest om zo'n bezoek bij de Bajau stam te mogen meemaken. Goed dat zij duidelijke uitleg krijgen, zo kan hun leven op Wangi Wangi gewaarborgd blijven. Nu alleen nog de oplossing voor hun afval!
    Leuk dat jij bij een familie zomaar wordt uitgenodigd om te komen slapen. Zeker doen.
    Ik lees dat jij gaat proberen het Indonesisch te vertalen naar het Engels? Misschien kan Ndrey jou hier nog een dienst bewijzen. Succes ermee.
    Moet voor jou super voelen om de flora en fauna op dit eiland zo direct te mogen ervaren, dat is ook wat jij zocht! Het moet wel spannend zijn geweest toen jullie oog in oog zwommen met de Adelaarsrog, pff.., dat was zeker schrikken. Mooie foto's ook nu weer, enkele foto's herkennen wij uit de reisgidsen!
    De was doen in een grot is wel apart. Er moet natuurlijk flink geschrobd worden, om de was schoon te krijgen.
    Op de markt zie je waarschijnlijk nog vele groente- en fruitsoorten die helemaal nieuw zijn voor jou. Zijn ze ook lekker? Heb jij ook al vis gegeten?
    Heb jij ook al de mogelijkheid gehad om 's nachts de sterrenhemel te bewonderen, of was het steeds bewolkt? Moet volgens mij erg mooi om zijn omdat het echt pikke donker is op zo'n eiland. Ben benieuwd.
    Het lijkt wel of je nog steeds vakantie hebt, maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden! Succes ermee. Geniet van Wangi Wangi.
    Heel veel groetjes Karin, Geert, Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 42792

Voorgaande reizen:

28 Maart 2011 - 01 Juni 2011

Trip naar Maleisië en Indonesië

Landen bezocht: