Jungle trip - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu Jungle trip - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Daniëlle Lommen - WaarBenJij.nu

Jungle trip

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

02 April 2011 | Maleisië, Sandakan

Selamat datang!

De reis naar Sandakan, Oost Borneo verliep goed. In Dubai heb ik een tussenlanding gemaakt en ben toen naar Kuala lumpur gevlogen en vanuit daar ben ik naar Sandakan gevlogen. Het was een lange vlucht en ik was blij dat ik eindelijk was aangekomen. In Sandakan heb ik een taxi genomen naar de operation base van Uncle Tan´s wildlife camp. Dit is het verzamelpunt van de wildlife trip. Hier heb ik mijn kamertje gekregen voor de eerste nacht. Tegelijk met mij was ook Elise aangekomen om mee te doen aan de wildlife trip van Uncle Tan. Dinsdagochtend werden we eerst naar het Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre gebracht. Hier worden wees orang oetans of gewonde orang oetans opgevangen en als mogelijk weer terug in de natuur gebracht. Ik heb verschillende orang oetans gezien hier en het was leuk om te zien hoe ze gevoerd werden. Stiekem keek ik er meer naar uit om de wilde orang oetans te zien;)
In de middag zijn we met een busrit van ongeveer 2 uur naar de Kinabatangan rivier (Sungai Kinabatangan) gebracht. Dit is de tweede langste rivier in Maleisië ( 560 km), het start in de bergen van zuidwest Sabah en komt uit in de Sulu Zee ten oosten van Sandakan. Hier lag een bootje voor ons klaar. Juan, Remy en Paula (lokale staff) laadden de voorraad van eten en benzine in en met het bootje zijn we naar het kamp van Uncle Tan gevaren. Alleen Elise en ik zijn er naar toe gegaan, want verschillende mensen hadden afgezegd vanwege het slechte weer in combinatie met de primitieve omstandigheden die we bij het kamp aanwezig zijn…
Onderweg met de boot naar het kamp heb ik een aantal langstaart makaken gezien, dit zijn kleine aapjes die hier heel veel voorkomen (ook rondom de operation base van Uncle Tan). Bij het kamp aangekomen waren er nog meer mensen die mee deden aan de trip. We hebben eerst een rondleiding gekregen en er werden instructies gegeven door Juan. Hij vertelde ons dat we geen eten of medicijnen in de hutjes mogen hebben want er is veel ongedierte zoals ratten en er was er die dag al 1 gespot bij een hutje haha.. Over het wassen: er waren watertonnen die je kon open draaien (gevuld met bruin water gepompt uit de rivier:P) waarmee we ons met emmers konden wassen en de wc mee moesten doorspoelen. Op zich was dit goed te doen, want op een begeven moment was je zo vies dat een echte douche daar niet veel wonderen zou doen. Remy, een van de andere gidsen heeft ons verteld wat we allemaal gaan doen en evt. zullen zien de komende dagen.
Dinsdagavond zijn we met een bootje de Kinabatangan River op gegaan om wildlife te spotten in het donker. We hebben een varaan in een boom gezien, ook vleerhonden en wat verschillende vogels, de neusapen (Proboscis monkeys, aapjes met oranje neuzen) en makaken (Macaque monkeys). De apen komen in de avond naar de rivieroever als ze gaan slapen, daarom dat ze makkelijk langs de Kinabatangan rivier te spotten zijn. Krokodillen hebben we helaas niet gezien, omdat het water van de rivier erg hoog was. Na de safari heb ik kennis gemaakt met de rest van het lokale staff en heb ik genoten van hun muziek spelen :) (je hoort ze de hele dag door zingen en gitaar spelen, erg leuk! Het zijn ontzettend lieve en gezellige mensen, ze vroegen vanaf die avond altijd of ik erbij kwam zitten en ik moest met ze mee zingen:”D In de avonden kwam er bij ons een wilde civetkat op bezoek om het afval op te eten. Deze was absoluut niet bang van ons. Ik heb heerlijk geslapen in het hutje (alleen erg kort (3 uur) door onrustige kamergenoten). Doordat het hutje geen deuren of ramen heeft heb ik goed genoten van de geluiden uit de jungle.
Woensdagochtend riep Remy ons om 6.00 wakker, “Morning Safari! Morning Safari!” Tijdens deze tocht over de rivier hebben we hoog in de bomen 4 orang oetans gezien (inclusief 2 baby orang oetangs)! Ook hebben we nog een keer de neusapen gezien en veel verschillende vogels (uilen, neushoornvogels) en vleerhonden (grote vleermuizen). Na deze tocht hebben we een wandeling gemaakt door de jungle. Toen heb ik ook mooie dieren gezien, zoals alweer de veel voorkomende makaken, een leguaan, veel vogels en zelfs sporen van olifanten (al een paar weken oud) en die van een luipaard. (De luipaard is 3 dagen geleden nog gespot geweest tijdens deze trip, maar helaas niet door ons). (Deze middag was er ook een cobra (gifslang) gespot in de kamer van een van de staff leden, maar is erna weer verder op pad gegaan).
Gedurende de afgelopen 24 uur begon het steeds meer te regenen waardoor er zelfs sommige hutjes van het kamp onderwater zijn komen te staan. Het hutje waarin ik sliep stond nog ong. 30 cm boven water:P en ik moest een gedeelte door het water naar mijn hutje lopen. Ik zag zelfs een varaan een paar meter voor mijn neus over ons houten pad (wat ook onder water was) naar de andere kant kruipen om er fijn rond te zwemmen haha.
‘S avonds was er weer een wandeling door de jungle. De wandeling was erg nat en modderig:D Met laarzen aan kreeg ik nog een hoop water er in, waardoor ik deze telkens moest uitscheppen, haha. Heerlijk:D Ik heb verschillende slapende ijsvogeltjes op takken gezien zoals de Black Back Kingfisher (heeft erg mooie kleuren!) en ook verschillende kikkers en insecten. Voor vooral de insecten was het een beetje opletten, want de centipedes (duizendpoten) die we zagen waren giftig. Paula, van het lokale team werd namelijk bijna gebeten toen we langs een duizendpoot liepen. Na de spannende en modderachtige tocht heb ik me weer gezellig aangesloten bij de lokale mensen om met ze te kletsen en naar hun Maleisische muziek te luisteren.
Vanochtend ben ik weer met de morning safari mee gegaan over de rivier en ik heb toen nog een aantal Gibbons (mensapen) en een orang oetan gezien. Toen hebben we afscheid genomen van iedereen en werden we terug gebracht met boot en bus naar de operation base van Uncle Tan. Ik heb erover nagedacht om langer te blijven bij het kamp, maar het kamp loopt steeds meer (en sneller) onderwater. De douches en de toiletten bv konden niet meer bereikt worden en sommige hutjes lagen al in het water.
Nu ben ik nog bij de operation base van Uncle Tan, maar straks ga ik naar het Sepilok Jungle resort die hier in de buurt ligt en ga vanuit daar kijken of ik nog een paar leuke tripjes kan doen de komende 2 dagen. Zondag 3 april vlieg ik naar Kuala lumpur toe en zal daar een nacht verblijven in de stad. 4 april vertrek ik naar Makassar in Indonesië, maar voor die tijd zal ik nog wel een bericht achterlaten;)

Selamat tinggal!



  • 01 April 2011 - 07:25

    Karin En Geert:

    Hoi Danièlle,
    Jij hebt het echte jungle leven al mogen ervaren! Een hele uitdaging. Vele soorten dieren heb jij al mogen `spotten`, moet wel heel speciaal voelen op zo´n moment. Knap dat jij deze trip heb meegedaan, ondanks alle nattigheid en modder! Fijn dat je meteen aansluiting had bij de Maleisische mensen, lekker met hun kletsen en genieten van hun muziek. Op naar de volgende uitdaging! P.s. Het is niet alleen warm bij jou, bij ons wordt het, alleen morgen, maar liefst 23 graden. Gaan wij van genieten. Groetjes vanuit Vlodrop.

  • 02 April 2011 - 10:15

    Pappa:

    Hallo Danielle,

    Mooi reisverslag dat je hebt gemaakt, over je eerste ervaringen in The Wild Jungle, between the wild and beautifull animals and other species. Letterlijk en figuurlijk een super ervaring, en dat was pas je eerste dag, en vele mooie dagen met talloze ervaringen zullen nog volgen. Indrukwekkend hoe je schrijft in je eerste verslag over The local Malysie People in the nabur hood. Mooi om deze mensen te leren kennen, en hoe ze leven, van de gewone dingen in The Jungle die de Schepper hun heeft gegeven. Adembenemend de fantastische natuur en de verscheidenheid aan biologische diversiteit, en de unieke ecosystemen die je op dit continent van de wereld tegen komt. Je maakt kennis met de bedreigingen waaraan de natuur wordt bloot gesteld.

    De photo s zijn erg mooi en zo te zien voel je je daar wel thuis in and around The operation base of Uncle Tan Wildlife Camp. De photo van de Black Back Kingfisher springt er wel uit, met zijn schitterende verenkleed. Geniet maar volop van de schitterende natuur daar, en hou ons hier in Nederland maar op de hoogte van je reis en je stage bij World Wide Fund For Nature afd. Indonesia. Doe je best maar, en bereid je voor op je vervolgopleiding. Hier gaat alles super, en volgens bronnen wordt het vandaag 24 graden, en morgen zondag natuurlijk weer regen, maar zoals altijd na regen weer zonneschijn en zo hoordt dat ook.
    O.K. ik sluit af met schrijven. Ik wens je zondag een goede reis naar Kuala Lumpur, en maandag een goede reis naar Makassar, Indonesia. Hoop snel weer een bericht en photo s van je te zien op je reisverslag.
    Groetjes, and Take Care.

    Pappa.

  • 02 April 2011 - 10:50

    Mama:

    hoi,het zijn super mooie foto`s amuzeer je nog maar en doe je best!x x mama

  • 02 April 2011 - 17:20

    Francisca:

    hey Danielle,
    Een hele ervaring al voor de 1 e week, geweldig om je verhaal te lezen.
    En heel mooie foto's tot nu toe.
    Ik was vanmiddag bij Liesbeth toen je belde,ook Opa vond het leuk om je te spreken, hij genoot er zichtbaar van.Ik wens je heel veel plezier voor je verdere reis en ik blijf je zeker volgen.

    Nog heel veel plezier en groetjes uit het voor dit moment zonnige D-injd.
    veel liefs Francisca

  • 03 April 2011 - 13:44

    Marjo Op Het Veld:

    Selamat siang,
    Heerlijk om te lezen en je foto's te zien. Precies 20 jaar geleden zat ik met mijn vriendin in de herkenbare nattigheid in Indonesië (vrijwilligerswerk in een kindertehuis). Wij zaten bij de orang oetangs in Sumatra en hebben daar jungletochten gedaan. In de evenzo herkenbare hutjes met fantastisch sanitair. Heb je geen last van bloedzuigers gehad? Die zaten er ook nog veel. Prachtig om de dieren zo dichtbij te zien maar vooral ook de supergroene jungle.
    Ik heb gelijk mijn stapel fotoalbums van zolder gehaald. Super dat je nu alles via internet kan doen. Ik maakte toen een kopie van mijn dagboek en stuurde dat steeds per post en dan maar wachten op de brieven die terugkwamen.
    Gisteren was het hier ook warm. We zijn nog eens internationaal naar het drielandenpunt in Vaals geweest. De kinderen van het ene land naar het andere springen. Maar het doolhof vonden ze nog het allerleukste.
    Geniet van deze fantastische tijd, van de bemo, de becak, selamat makan, pasar malam etc etc.
    Goeie reis, take care!
    selamat tinggal
    Marjo op het Veld

  • 03 April 2011 - 16:29

    Charlotte:

    Hey Danie!! Wat een ervaringen heb je al meegemaakt in je eerste week.
    Goed om te horen dat alles naar je zin is en dat de reis goed is gegaan.
    Mooi de foto's van de natuur en dieren. Net uit een boekje...maar jij ziet het allemaal in echt!
    Ik wens je nog een goede reis naar Indonesie en succes met je stage.
    We blijven contact houden!! xx Charlotte

  • 03 April 2011 - 17:41

    Frans En Maria Vlodr:

    Hoi Daniélle,fijn dat we met je mee kunnen genieten,door deJungle en de prachtige foto's.
    Geweldig,dit mee te kunnen maken,heel veel cucces en een gezellige en leerzame tijd.
    Groetjes Maria en Frans uit Vlodrop.

  • 04 April 2011 - 08:52

    Francisca:

    hoi Danielke,
    Lees net op internet dat er vanochtend een aardbeving is geweest in de buurt van java?
    Ik hoop dat alles in orde is? En dat je er niets van mee hebt gekregen.
    heel veel groetjes

  • 07 April 2011 - 18:48

    Fre:

    Hey Danio! Leuk verslagje van je eerste dagen daar. Wat een geinig vogeltje die Black Back Kingfisher! GEVOGELTE!!! Nu nog zoeken naar de Aziatische equivalent van gepafte en bepofte hehe! Succes met je stage! xfre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1164
Totaal aantal bezoekers 42805

Voorgaande reizen:

28 Maart 2011 - 01 Juni 2011

Trip naar Maleisië en Indonesië

Landen bezocht: